מגמות תרבותיות אצל דורות העולים מבריה״מ
כאנשי שיווק מנוסים אנו בטוחים שהנכם יודעים שבשיווק שאי אפשר לפנות לכל הקהלים באותה צורה. כך גם לגבי פנייה למגזר הרוסי. לא כל הרוסים שייכים לאותו דור של עולים, ויש ביניהם פערי תרבות עצומים, שחייבים פעם אחד ולתמיד לדעת מהם, לפני שמחליטים איך לשווק להם.
אותנו, אנשי השיווק, מעניינים במיוחד הטרנדים התרבותיים – מהם ההבדלים בין הדורות וכיצד מרגישים הרוסים מהדור הראשון, דור 1.5 והדור השני לגבי התרבות שלהם?
הדורות במגזר הרוסי:
דור ראשון – ילידי בריה״מ לשעבר שעלו לישראל מגיל 14 ומעלה (כ-70% מהסה״כ)
דור 1.5 – ילידי בריה״מ לשעבר שעלו לישראל עם ההורים והם מתחת לגיל 14 (כ-20% מהסה״כ)
דור שני – ילידי ישראל להורים שעלו מבריה״מ לשעבר (כ-10% מהסה״כ)
כמובן, כל פלח יכול להיות מפולח לתתי פלחים, והמורכבות בקטעים האלה כוללת היבטים כמו להיות הורה עולה מרוסיה שחי עם הורה שאינו עולה, או הורים ממוצא רוסי מדורות שונים. אבל יש מגמות רחבות לאורך הדורות, ואנחנו נתמקד בהם.
הדור הראשון: שומרי התרבות הרוסית
הדור הראשון של עולים מבריה״מ נוטה להיות קשור מאוד לתרבות הרוסית בכלל, ובמיוחד לתרבות ארץ מוצאם. הם נוטים להיות גאים מאוד בתרבות שעליה גדלו והתחנכו. סביר להניח שרובם יתגוררו ב”אזורים רוסים” בארץ, יאכלו אוכל מסורתי וישתתפו בפעילויות תרבותיות. כמובן,שהרוסית היא כמעט תמיד שפת האם שלהם, דבר שהופך אותה לבחירה המיידית והמועדפת עליהם לתקשורת. ההיבט הזה בא לידי ביטוי ברור במגמות התקשורתיות כמו העדפה לרדיו או טלוויזיה, שהינן תלויות גיל בחלק ניכר מהמקרים.
הדור 1.5: רגל בשני העולמות
ילידי בריה״מ בני דור 1.5 הם קהל מורכב. למרות שהם לעיתים קרובות גדלים עם חשיפה גדולה לתרבות הרוסית, הם לא מפגינים את אותה גאווה בתרבות הזו. יש להם היכרות עם התרבות הרוסית והם אף עשויים להפגין חיבה אליה, אך לעתים קרובות הם מנסים להשתלב גם בתרבות הישראלית הלא-הרוסית. בקבוצה הזו, תקשורת בעברית עשויה להצליח באותה מידה כמו תקשורת ברוסית.
הדור השני: תרבות כשורשים
עבור נכדי המהגרים, התרבות הרוסית היא זיכרון הרבה יותר רחוק. הם רחוקים משמעותית מהגאווה, השפה והאירועים ביחס להוריהם. רבים מהם לא ידברו רוסית והם בעלי חיבה מועטה לנוסטלגיה והיכרות עמוקה עם המסורת מהמדינה ממנה משפחתם עלתה. החוויה שלהם מהתרבות הרוסית מושרשת הרבה יותר בערכים תרבותיים עמוקים כמו משפחה. יחד עם זאת, ישנם לא מעט מבני הדור השני שחיים באזורי המגורים הרוסים המובהקים, שחיים ומחוברים לתרבות והשפה הרוסית באופן מובהק.
זוהי סקירה כללית של הדורות לצרכי ידע בסיסי; כדי להצליח להגיע לקהלים הרלבנטיים למותג שלך, נדרש ניתוח מפורט וגיבוש אסטרטגיה בהתאמה ליעדים, למטרות ולאילוצים.
נשמח לעמוד לרשותך ולסייע בבניית פרופיל הקהל שמתאים ורלבנטי למותג שלך, ליצור אסטרטגיה תואמת ולענות על כל שאלה בנושא שיווק למגזר הרוסי באופן כללי.