משבר הקורונה והעלייה מרוסיה - ההזדמנות של העסקים בישראל
לפי התחזית של משרד הקליטה, שהוצגה אתמול ( 7.07.2020) בפגישה בין שר האוצר ישראל כ״ץ ושרת הקליטה פנינה טמנו שטה, בחמש שנים הבאות מדינת ישראל נערכת לקליטת רבע מיליון עולים חדשים. הרב המוחלט של העולים, כמו בשנים הקודמות, צפוי להגיע מרוסיה ואוקראינה. זהו ציבור צרכנים ענק שכבר עם הגעתו לישראל יצטייד במוצרים ושירותים חדשים. אלו שיידעו לפנות ולתקשר איתם נכון יזכו לתוספת לקוחות חדשים בעלת משמעות גדולה בפאן השיווקי והעסקי, במיוחד על רקע התחזיות הקודרות בעקבות משבר הקורונה.
משבר הקורונה ואי יציבות כלכלית ופוליטית במדינות פוסט סובייטיות ובראשון רוסיה, אוקראינה ובלרוס, הם הגורמים הדוחפים את יהודי התפוצות להתעניין בעליה לישראל ולפניות הרבות לשגרירויות ולגופים ישראלים ויהודים נוספים במדינות האלה במטרה להתארגן לעליה לישראל. בשגרירות ישראל ברוסיה ואוקראינה מדווחים על עומס בלתי רגיל של הפונים בנושא, ולפי הערכות של הגורמים הישראלים שמטפלים בנושא העלייה, התחזית של רבע מיליון עולים נמוכה יחסית, ובפועל אנו צפויים לקלוט בארץ מאות אלפי יהודים מהתפוצות בקנה המידה של העלייה בשנות ה-90.
הגל החדש של העלייה מורגש היטב בישראל כבר תקופה. לפי נתוני משרד הקליטה עלו בעשור האחרון כ-130 אלף עולים מהמדינות הפוסט סובייטיות כאשר כמחציתם הגיעו בשלוש שנים האחרונות. עד היום קצב ״העלייה הרוסית״ עמד על 35,000 איש בשנה ועכשיו הוא צפוי להכפיל את עצמו בקצב מהיר יותר מזה שהמדינה תכננה.
פניה ממוקדת ועבודה נכונה עם ציבור העולים יכולים להגדיל את קצב המכירות של כל מותג הפועל בישראל. ודווקא בזמן משבר הקורונה, על השלכותיו הרבות, פנייה לקהל זה יכולה להיות עוגן בטוח ואפילו מנוע צמיחה לחברות שפועלות בסביבה תחרותית קשה ומשתנה מיום ליום.
התשתית לעבודה מוצלחת מול הציבור הזה קיימת בישראל עוד מתחילת שנות ה-90 כאשר הגיעו לארץ יותר ממיליון עולים מבריה״מ. ערוצי המדיה הרבים בשפה הרוסית וכניסתם של גופים כמו יאנדקס, ווינט ווואלה למרחב הדיגיטלי הרוסי בשנים האחרונות, רשתות חברתיות ברוסית, לצד הטלוויזיה, רדיו ועיתונות מהווים פלטפורמה מצוינת לחיבור מידי לציבור האטרקטיבי והגדול הזה. מי שיידע לעבוד עם הרוסים – ייהנה מתוספת לקוחות ייחודיים שאין כיום דרך אחרת לפגוש אותם במסעות הלקוח המוכרים לכולם.
לפני המחקר הגדול והיחיד שנעשה בישראל בשנים האחרונות על ידי מכון איפסוס על הרגלי ומאפייני הצריכה השונים של קהל דוברי הרוסית בישראל, ״הצרכן הרוסי הוא צרכן אנליטי יותר בצריכה: הקניה מונעת משיקולים פונקציונאליים, קונים כשצריך ולא כשיש מבצעים וסומכים יותר על עצמם“. אלו הם מאפיינים שמבדלים את העולים כצרכנים מהצרכנים הוותיקים. הבנת ההבדלים הללו וביצוע ההתאמות הנדרשות עשויים להוביל בקלות יחסית לתוספת לקוחות איכותיים ונאמנים.
לכן מי שמחפש היום הזדמנויות חדשות להגדיל את המכירות, לגדול בכמות הלקוחות ולשמור על יציבות כלכלית גם בעתיד הקרוב, חייב לקחת את לחזור לעבוד עם הציבור דובר הרוסית שגדל ויגדל במאות אלפי אנשים בשנים הבאות, בדיוק כמו שעשו זאת בשנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים. הכלים העדכניים שעומדים לרשות אנשי השיווק מדויקים, אפקטיביים ואמינים יותר ומאפשרים להשקיע בצורה יעילה ואפקטיבית יותר מבעבר. אז מי אמר שאין במשבר הקורונה גם הזדמנויות מעניינות?